november 1

Mi a csuda az a listaépítés?

2  hozzászólás

A listaépítés egy nagyon fontos dolog, ha egy weboldalról van szó. Különösen fontos erről beszélnünk, ha egy üzleti weboldalról van szó, amelynek az egyik legfontosabb célja, hogy bevételre tegyél szert.

Mielőtt rátérnénk a témára, szeretném hangsúlyozni, hogy ez csupán az egyik komponense a sikeres online vállalkozásodnak, és nem érdemes mindent egy lapra feltenni, vagy átesni a ló túlsó oldalára, bakot lőni, és hasonló patás állatokkal szorosabb kapcsolatba kerülni. A lista nem minden.

Nézzük csak először is a legfontosabb kérdést.

Mi az a lista?

A lista egy felsorolás, és egy csomó fajta lista létezik, de a franc se akar például bevásárló listát építeni, azt csak úgy felfirkantjuk egy cetlire, és aztán jól otthon is hagyjuk (legalábbis én).

A lista, amiről beszélek, emberek listája. A mi esetünkben a legfontosabb eleme ennek a listának az email cím. Van egy másik fontos eleme is, ami a keresztnév.

Az email cím elengedhetetlen, a keresztnév viszont nem. Ez egy sokat vitatott kérdés egyébként, hogy kell-e a keresztnév a listához, szerintem jó, ha van. Elmondom majd, miért, de majd inkább egy másik bejegyzésben, különben olyan hosszúra nyúlnék, mint Nyulányka a Hihetetlen családban, és ez már engem is megrettent.

Tehát a lista, amit építesz, egy olyan adatbázis, amiben nevek és a hozzájuk tartozó email címek vannak.

A kapocs, ami összeköt

Az egyik legfontosabb jellemzője a listának, hogy nem random embereket tartalmaz, akiket mondjuk a telefonkönyv egy oldaláról másoltunk ki, hanem olyanokat, akiknek azonos az érdeklődési körük. A WordPressFlow adatbázisában például olyan nagyszerű emberek szerepelnek, akiket érdekel a személyiségfejlesztés és/vagy egy saját weboldal. Ez az érdeklődés biztosítja a közöttünk lévő kapcsolatot.

Ez egyrészt természetes, másrészt sokan itt hibáznak hatalmasat. Ha ugyanis a felépített lista érdeklődése nem elég erős az általunk képviselt téma vagy tartalom iránt, akkor a kapcsolat mindkét irányban elértéktelenedik. Amit küldünk, az nem fogja az Olvasót érdekelni, tehát mi nem leszünk a számára értékesek. Épp ezért ő sem lesz számunkra értékes, hiszen nem elég, hogy nem vásárol tőlünk semmit, még a leveleinket sem nyitja meg. (Lentebb írok erre egy példát.)

Mi a célja a listának?

Induljunk tehát ki abból, hogy van egy email címekből és keresztnevekből álló listánk, és a benne szereplő embereknek fontos a mi üzenetünk. De mit kezdünk ezzel a listával?

Meggyőződésünk szerint két fontos célt szükséges kitűznünk.

1. Az emberek segítése

Nagyon fontos, hogy valamilyen formában hasznos tartalmat szolgáltassunk. Valamilyen módon segítenünk kell az Olvasóinknak, méghozzá önzetlenül. Azok a cégek, akik ezt nem képesek különválasztani a profittól, hibát követnek el.

Minden olvasó figyelme értékes. Mivel emberi lények vagyunk, az egyik legfontosabb dolog az életünkben a kapcsolódás. Egyedül boldogtalanok volnánk, baromira unatkoznánk, s mellesleg ki is pusztulnánk. Egymás segítése alapvető életfunkciónk, épp ezért egy tisztán üzleti céllal felépített lista - véleményünk szerint - nem igazán életképes.

Természetesen van olyan, hogy vásárlói lista, ügyfélnyilvántartás, és hasonlók - de most nem ezekről beszélünk.

2. Bevételszerzés

Mert azzal a ténnyel is szembe kell nézni, hogy nem szeretetszolgálatot üzemeltetünk.

Épp ezért nagyon fontos, hogy a listán szereplő olvasók egy része igénybe fogja venni a fizetős szolgáltatásainkat, ami nekünk bevételt eredményez. A vásárlóink kiemelt támogatást, és megkülönböztetett figyelmet kapnak természetesen, hiszen nekik köszönhetjük, hogy fenntarthatjuk az oldalunkat.

A lista célja tehát a termékeink és szolgáltatásaink eladásának a fellendítése is. Ez a cél pedig legalább annyira fontos, mint az emberek megsegítése.

Amikor beviszem a szemüvegemet az Optikushoz, mert lóg a szára, akkor ott megjavítják, és nem kérnek érte semmit. Ha azonban egy új keretre van szükségem, annak megkérik az árát. Ez egy nagyon jó üzleti modell.

Mi az a listaépítés?

A listaépítés azt jelenti, hogy tudatosan növeljük az értékes olvasóink számát a listánkban.

Itt az ÉRTÉKES kulcsszó.

Mondjuk, hogy cipőboltod van, és arra gondolsz, jó nagy listát építesz. Csinálsz egy ingyenes ebook-ot, ami arról szól, hogyan lehet természetes anyagokkal meggyógyítani a lábgombát. Indítasz egy kampányt, melynek során a fenti anyagot letölthetik az emberek, ha megadják az email címüket. Hosszabb ideig futtatod ezt a hirdetést, és 5000 fős listát építesz.

Aztán meghirdetsz egy akciót, amelynek keretében nagyszerű sportcipőket lehet venni az üzletedben kedvező áron. Kiküldöd ezt email-ben az 5000 olvasódnak. Mi fog történni?

Nem túl sok. A vásárlások elhanyagolhatóak lesznek. És ez bizony kiábrándító.

A probléma ebben az esetben az, hogy a cipővásárlásnak annyi köze van a lábgombához, hogy talán bizonyos cipőkben könnyebben kialakul ez a betegség, másokban pedig kevésbé könnyen, de egyébként más módon nem kapcsolódik a kettő.

Ha azonban olyan cipőket hirdetsz meg, amelyben garantáltan elkerülhető a gomba, akkor már lehet eredményesebb az akciód.

A fenti példával az akartam elmondani, hogy:

Semmire sem mész egy óriási listával, ha annak az érdeklődési köre nincs összhangban a te tartalmaiddal, termékeddel vagy szolgáltatásoddal.

Ha azonban igen, akkor ez a lista nagyon értékes.

Tehát még egyszer a lényeg: A listaépítés azt jelenti, hogy tudatosan növeljük az értékes olvasóink számát a listánkban.

Hogyan csináljuk ezt?

Ez az, amiről nem szól ez a bejegyzés, de azért elmondom a két legfontosabb alapelvet és egy lehetséges módszert.

1. alapelv: Csak akkor iratkoznak fel a listádra, ha erre lehetőséget adsz.

Bizony. Sok weboldaltulajdonosnak NINCS az oldalán egy nyamvadt feliratkozási űrlap sem. Hogy is várhatnánk el, hogy épüljön a lista?

Minél több helyen, minél többféle módon fel lehet iratkozni a listádra, annál jobban növelheted az esélyét annak, hogy ez megtörténjék. Természetesen jó megtalálni az egyensúlyt a külön oldalon eldugott feliratkozási űrlap, és a lépten-nyomon az arcodba ugró ablakok között.

2. alapelv: A feliratkozásért cserébe értéket kell adnod.

A legrosszabb űrlap szövege kb. ez: "Feliratkozás hírlevélre itt".

Nem túl vonzó, ugye? És nem is túl hatékony.

Hidd el, az embereket nem igazán érdekli a hírleveled. Mindenkit csak a saját problémája érdekel. Ha te erre tudsz nekik valamiféle megoldást nyújtani, az sokkal vonzóbb.

Egy lehetséges módszer a listaépítésre

Láttad már a mi feliratkozási űrlapunkat?

Hogyan keress pénzt azzal, amit szeretsz?

A WordPressFlow INGYENES hétrészes email sorozata

Ugye, ez mennyivel vonzóbb, mint a "feliratkozás hírlevélre"?

Egyébként ezt hívják csaliterméknek, ami egyrészt találó, másrészt abszolút félrevezető. Én például kikérem magamnak.

A "csalitermék" szerintem arra való, hogy beetesd a weboldaladra érkező látogatót, hogy aztán a listádra érkezve horogra akadjon. Ha így nézzük, találó a kifejezés, épp ezért ilyet sose tegyél.

De van ilyen. Például egy szuper ebook-ot kínálnak, amit egy angol PDF-ből fordítottak magyarra a Google fordítóval. Vagyis egy rakás szemetet kapsz ajándékba, amelyet azonnal egy hasonlóan fantasztikus ajánlat követ. Az ilyen beetetéstől felfordul a gyomrunk.

A mi hét részből álló levélsorozatunk nem ilyen. Nem ilyen, mert:

  • Sehol máshol nem érheted el ezt a tartalmat.
  • Saját magam írtam az egész anyagot, nem összeollózott szövegről van szó.
  • Komoly önfejlesztő alapokra helyeztem a feladatokat.
  • Közérthető nyelven fogalmaztam.
  • Valós változást érhetsz el általa.
  • NEM azért küldöm, hogy vásárolj.

Azért küldöm ezt a feladatsort, hogy segítsek, és cserébe nem kérek mást, mint a figyelmed, és ha még visszajelzést is adsz a végén, azt külön megtiszteltetésnek veszem.

Nem szeretnék mellébeszélni, nem én vagyok az angyalka. Természetesen az üzleti ajánlataimat is elküldöm az olvasóimnak, hiszen az oldalt a bevételből tartom fent, de ez szerintem így korrekt.

És természetesen bármikor le lehet iratkozni - de ez egy másik téma, amiről sokat beszélhetnénk, mert olyan kérdéseket vet fel, amelyek fontosak.

Viszont ennek a bejegyzésnek pont itt van a vége. De ne aggódj, később még többet is írok a listaépítésről.

Kérlek, mondd el egy hozzászólásban, mi jutott az eszedbe erről az írásról.


Ez is érdekelhet

  • Nagyon tetszik ,hogy emberközeli az egész írás. Nem traktálós, nem tolakodó. Köszönöm a lehetőséget.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Szívesen változtatnál? Iratkozz fel ingyenes sorozatunkra!

    Hogyan keress pénzt azzal, amit szeretsz?

    A WordPressFlow INGYENES hétrészes email sorozata

    >
    Processing...